dinsdag 4 februari 2014

een luie fietsster

Ik ben geen overactief persoon en totaal niet sportief aangelegd.
Hobby's die iets met sport te maken hebben zijn al lang van mijn lijstje geschrapt.
Ik zie er het nut niet van in. Ik heb geen fut meer om na mijn dagelijkse 'taken' waar ik meestal pompaf van ben nog eens de ziel uit mijn lijf te gaan zweten. (laat staan EXPRES te gaan zweten).
Enkele jaren geleden zijn we met ons 4-en (de zus en de nichtjes) gaan spinnen in Londerzeel. Voor ons was dat een uurtje per week ons amuseren. Blijkbaar dacht niet iedereen zo tijdens die les. (en zeker niet die wielerterroristen die het te koud vonden om in de winter buiten op hun onnozele fietsjes te gaan rondrijden). Wij waren veel aan het lachen, grapjes maken, meezingen, ... Maar er werd geklaagd bij de 'leraar' dat sommigen zich niet konden concentreren door ons. Ja dan zijn we maar gestopt. Als je tijdens je vrije tijd al niet mag lachen is de fun er ook direct af.
Tot daar mijn sportief leven :-).
Op vakantie durf ik wel nog eens gaan wandelen, niet de gewone straatjes aflopen maar echte offroad zoals een bergje op.
foto getrokken van de berg die we op moesten, stonden dus op de verkeerde berg :-)
Op vakantie lijkt dat altijd leuker door de vakantiesfeer ofzo. Mij thuis aansluiten bij een wandelclub zit er nu nog niet in. Buiten wat gewandel met de honden hebben we (man & ik) nog niet veel gedaan. We zijn wel van plan (lees als we tijd hebben en zin hebben om te vertrekken, ja dat 'vertrekken' is bij ons een moeilijk punt) om daguitstapjes te doen naar de Ardennen en daar een stapje in de natuur te zetten. (+ flanders field te voet verkennen, de limburg eens wandelend te gaan bekijken,... oowwww nog zoveel plannen)

MAAR ik dacht mijn leven dus wat actiever te maken door meer te fietsen. Wij hebben thuis ongeveer 10 fietsen staan. Eén iet wat normale fiets voor mij, een mountainbike van m'n man en dan allemaal vouwfietsen van mijn ventje en mij. Die vouwfietsjes zijn heel leuk om korte afstanden mee te fietsen maar geen fietstochten. Toen ik hoogzwanger was (week voor mijn bevalling) ben ik op de mountainbike van Martijn naar 't dorp gereden voor een yogales. Resultaat was dat ik bijna niet meer tot thuis geraakte wegens te ontspannen :-). Ik wil rechtop kunnen fietsen en niet zo hangend naar beneden met de poep naar achter. Enkele dagen later (dag erna ben ik bevallen) ben ik nog eens op een vouwfiets gekropen om 10minuutjes verder aardappelen te gaan halen uit de automaat bij een plaatselijke landbouwer. Ik was KAPOT toen ik terug kwam, ik kon bijna niet meer stappen. Sindsdien is mijn liefde voor de kleine fietsjes een beetje bekoeld. En mijn iet wat deftige fiets is er eentje van de kringloopwinkel en is nog een echte omafiets, geen versnellingen en achteruittraprem, leuk om mee te fietsen maar geen lange afstanden, dan hangt mijn tong tot op de grond, hijg ik als een hond en zweet ik als een rund. En dat ligt ook wel aan mijn conditie ;-) .
Dus mijn eerste gedachte was om een deftige volwaardige fiets te kopen.
Maar dan was ik ook beginnen denken om naar mijn werk te fietsen als het weer meezit. Dat is ongeveer 10 km langs de gewone rijweg (en 9km langs het spoor met de fiets). Dan ben ik toch ook wat ecologischer bezig. Ik ben wel al eens met mijn Honda Novioke gaan werken maar ik zie mij nu nog niet ons Andersje vast binden op mijn bagagerekje. Ik moet op donderdag en vrijdag ons manneke meenemen om af te zetten in de crèche die niet ver van mijn werk is.
Dus dacht ik aan een elektrische fiets. En geen fiets uit den Aldi die na 3 keer opladen niet meer werkt en als er dan iets mee mis is naar een plaatselijke hersteller gaan die eens fronsend naar mij kijkt als hij ziet dat het ' ene uit den Aldi' is. Maar wel eentje die qua budget mee valt maar wel het uitzicht heeft van een omafiets. Die sturen staan voor mij beter dan een 'gewone' fiets, dan kan ik rechter fietsen.
De vriendin van mijn nonkel heeft een elektrische fiets die ik eventjes getest heb. Een Ecomo Life Transport fiets uit een fietsenwinkel in Mechelen.  Man man man wat een zalig ding is dat! Je vliegt vooruit zonder moeite te doen. De fiets was natuurlijk geen koopje. Ongeveer € 1700 met een zwaardere batterij.
http://www.fietsenstunt.nl/cortina-ecomo-life-transportfiets-dames-2052.html#.UvDoh7SwTV8
Op de site van Ecomo vond ik deze serie niet meer terug, raar want in 2014 gingen er nog nieuwe kleurtjes uitkomen.

Ik ben dan maar eens beginnen rondzien of er geen fietsen waren die ook het uitzicht hebben van de Ecomo maar iets budgetvriendelijker waren. Niet veel gevonden dus :-/ De meesten waren zelfs nog duurder.
Bij Sparta heb ik er nog 2 gevonden die qua prijs en uitzicht aanvaardbaar waren.
=> Sparta Country Tour Electric
 
Die banden, dat zadel, de mand, ... *zucht* toch mooi hé...
Maar de batterij zit hier aan het stuur. Ik denk dat dit vrij log moet zijn om mee te rijden, sturen. Ik zal eerst naar een dealer moeten gaan om deze te testen voor ik hem volledig afschrijf.

=> Sparta Original Electric

Prijs zit goed, uitzicht ook maar niet echt iets speciaal.

Ik ben ook deze fietsen tegengekomen.
=> Achielle Julie

Die is zoooooooo mooi, zeker in die zalm kleur of dat turquoise. Ik vond van dit merk nergens een elektrische maar had deze wel gezien op een filmpje van de fietsenbeurs in Kortrijk. Na een contactaanvraag kreeg ik volgende link : Achielle elektrisch . *slik* dan zit ik aan een fiets van dik tegen de €2000. Dus dat zal ik al maar schrappen van mijn lijstje.
Volgens een collega kan ik wel altijd een ombouwkit kopen waar je een gewone fiets elektrisch maakt. Ik weet niet of dit aan te raden is bij die Achielle fietsen. Ik zal dan ook eens moeten binnen springen bij een dealer van Achielle. Ik heb al gezien op hun site dat er op de baan Sint-Gillis-Dendermonde -- Lebbeke eentje zit.

Mmm en dan ben ik zelfs nog niet zeker of al die batterijen die op deze fietsen zitten wel voldoen.
Ik vind niet direct een test om uit te zoeken welke fiets nu het beste bij mij past. Ik zou de fiets willen gebruiken voor woon- werkverkeer maar ik zou hem ook willen meenemen op vakantie als ik de smaak te pakken heb.
En mijn fietszitje van Yepp voor ons manneke moet er ook nog op passen natuurlijk.
Achja we zien wel wat de 'fietsenman' te vertellen heeft :-) .




Geen opmerkingen:

Een reactie posten